Uudispaat Viisk – kiiresti veele

Tiit Kolk, 8. märts 2018

Startup’id ehk teisisõnu kaasaegsed mõttetalgud ja ideekonkursid on asjalikud ettevõtmised, mille tulemusena sünnivad uued lahendused kõikjal meie ümber. Üks ideedest on jõudmas ka kalameeste pärusmaale. Olge lahked: Uudispaat Viisk – kiiresti veele!

Mis on viisk?

Viisk on kokku­­pandava vineerpaadi arendusprojekt, mis sai alguse 2017. aasta oktoobris Garage 48 Woodhäkatonil (Garage48 on tootearendus-nädalavahetuste sari, mis võimaldab iduettevõtetel erinevaid ärilisi algatusi ellu viia. Sarja üritustel osalejad peavad 48 tunni jooksul oma idee müügikõlbulikuks realiseerima). Wood48häkaton ( puidutoote arenduse intensiivüritus) toimus Väimelas Võrumaa Kutsehariduskeskuse ning puidutöötlemise ja mööblitootmise kompetentsikeskuse Tsenter toel ja nende majades.

Tol nädalavahetusel sai juhuslikult kokku üks võistkond, kes asus koos kümmekonna teise

võistkonnaga 48 tundi kestvasse võistlusesse parima puittoote äriidee nimetuse peale.

Kuidas sündis?

Viisu võistkonda juhtus kaheksa liiget: kaks puidutehnoloogi, ehitiste projekteerija, ehituskeemia müügiinsener, mööblitootja, tisler ja kaks humanitaaria üliõpilast. Üks liikmetest, puidutehnoloogist harrastuskalastaja Tiit, pakkus välja kaua laagerdunud idee valmistada vineerist kokkuvolditav paat harrastuskalameestele. Seda ideed asuski võistkond ellu viima.

Tiit Viisu ideest: Ma olen kalal käinud alates 1970-ndatest. Umbes tol ajal nägin esmakordselt ja sain ka proovida kokkupandavat duralumiiniumist Vene sõjaväelaste paati. See oli raske ja ebamugav, aga püsis vee peal. Mõni aasta tagasi hakkas mind painama idee, et teeks endale sellise, aga vineerist, ja kohandaks kalastamiseks. Et oleks selline kerge ja kiiresti kokkupandav veesõiduvahend väikeste veekogude jaoks, mida jaksaks vajadusel pool kilomeetrit läbi võsa tassida. Vineer on ju tugev ja elastne materjal, sobib hästi paadi valmistamiseks. Veekindlad vineerid peavad vastu ka väga pikaajalisele vee mõjule.

Meeskonna töö osutus erakordselt efektiivseks: juba 36 tunni pärast sai esimene paat valmis. 22. oktoobri varahommikul läbis esimene prototüüp edukalt hommikused veekatsetused Väimela paisjärvel. Viisk oli sündinud.

Võistlusel Garage48 Wood häkaton tuli Viisk teisele kohale, auhinnaks pilet Ajujahi Top100 tiimide hulka. Võistkond kutsuti 24. oktoobril ETV hommikuprogrammi „Terevisioon“.

Esimene vee­katsetus 22.10.17. Tiit: „Pean ütlema, et esimene kord Viisuga veele minna oli väga äge!“ Fotod: Viisk

Martin, müügiinsener: Teine koht ja Ajujahi TOP 100 hulka saamine innustas paadi ideed edasi arendama. Ajujahi võistkondi koolitati oma äriideed analüüsima ja täiustama, esitlema investoritele ja äripartneritele. Seadsime eesmärgid ja tähtajad, sest asi tundus põnev. Uurisime kalastajate arvamust veebifoorumis Kalale. Vastas – üllatus-üllatus! – 160 inimest. Vastused olid enamikus positiivsed, mis julgustas meid jätkama. Kuu aja pärast pääsesime 30 parima hulka. Karussell läks käima.

Tiit, puidutehnoloog ja harrastuskalastaja: Meil oli kaks valdkonda, mida pidime kindlasti arendama, et võistluse tempos püsida: turundus, toote vastavus turu vajadustele (market fit) ning toote kasutusomadused ja tootmistehnoloogia. Minu rida oli teine valdkond. Esimese prototüübi katsetamise järel tuli hulk mõtteid, kuidas muuta paat jäigemaks ja mugavamaks, kuidas kinnitada elektrimootor ja kuidas paremini kinnitada aerud. Kuidas tagada, et paadis saaks püstiseistes lanti loopida. Asusime neid arendama. Valmistasime esimesest prototüübist väiksema ja suurema mudeli. Ühe laiema mudeli. Kõik prototüübid ei õnnestunud, aga andsid väärtuslikke kogemusi.

Remo, mööblitootja: Tänaseks on meil valminud neli prototüüpi, käsil on viimane prototüüp

ja esimene päris paat: veekindlast filmivineerist mootori kinnitusega 100 cm laiune mudel Viisk 100. Kui see meil valmis saab, oleme arendamise esmase etapi läbinud ja toode on küps katsetamiseks laiema huviliste ringi poolt. Paralleelselt oleme alustatud läbirääkimisi Väikelaevade Kompetentsikeskusega, kellega koostöös viime kevadel läbi paadi katsetused. Soovime olla paadi omadustes kindlad. Paate hakkame tootma Võrus.

Parameetrid.

Paat mahub keskklassi auto pakiruumi, kaalub 30 kg ringis ja on kokkupandav kahe minutiga. Hind on konkurentsivõimeline kummipaatide hindadega.

Viisu meeskond jätkab tööd, arendab tootmis­tehnoloogiat ja oma toodet, mis võimaldaks kalameestel mugavalt ja ruttu veele saada. Loodetavasti saavad Viisku kõik huvilised ka ise katsetada juba peatselt algaval hooajal. Kel huvi viisumeeste tegemiste vastu suurem, saab täpsemalt ise järele uurida kodulehelt www.viisk.eu.

PROTO­TÜÜPE ON MITMEID. Siin elektrimootori kinnitusega variant.

Artikli täismahus lugemiseks vajuta:
%
Proovi Digilehte
1€/kuu
Oled juba lugeja?